Κυριακή 13 Δεκεμβρίου 2020

Xmas ads (2020 edition)

Εδώ και αρκετά χρόνια, στις τελευταίες διαλέξεις του μαθήματος International Marketing λίγο πριν την ανάπαυλα των εορτών, αφιερώνω χρόνο στις χριστουγεννιάτικες καμπάνιες της χρονιάς, επί των οποίων γίνεται σχολιασμός με τους φοιτητές μου. Επειδή εφέτος οι συνθήκες δεν επέτρεψαν το έθιμο, αποφάσισα να μεταφέρω εδώ τη σχετική συζήτηση, επιλέγοντας μερικές από τις διαφημίσεις που μου έκαναν την πιο θετική εντύπωση. 

Η Gucci κάνει μία αισθητική αναδρομή σε προηγούμενες δεκαετίες, προμοτάροντας τις νέες σειρές ρούχων της (που ανακαλούν στοιχεία από τα φανταχτερά 70s, τα ποπ 80s, αλλά κυρίως τα κάπως αμήχανα 90s). Το μόνο σίγουρο είναι ότι η υπέροχη φωνή της Alison Moyet παραμένει πάντα της μοδός. Και ότι νοσταλγώ τον πρώτο εκείνο Macintosh.

Ένα μπλε άλογο, ένα δέντρο με λουκάνικα, δύο ερωτευμένοι αστροναύτες που παντρεύονται, μία γυναίκα ιππότης που μάχεται το δράκο. Οι εποχές αλλάζουν, οι κοινωνίες εξελίσσονται, τα πρότυπα αναθεωρούνται και τα Lego δίνουν στα παιδιά τα δομικά υλικά για να κατασκευάσουν τον επόμενο, δικό τους κόσμο. Ειλικρινά ελπίζω να είναι καλύτερος.

Το αγωνιώδες ταξίδι του μπαμπά να μεταφέρει το γράμμα της μικρής του κόρης στον Άγιο Βασίλη λαμβάνει επικές διαστάσεις. Κολυμπώντας σε μανιασμένες θάλασσες, διασχίζοντας επικίνδυνες ζούγκλες, βαδίζοντας σε αρκτικά τοπία, ο αποφασισμένος μπαμπάς δεν θέλει να απογοητεύσει με τίποτα το παιδί του. Και η Coca Cola καταφέρνει να κάνει ξανά αυτό που γνωρίζει καλά: μία συναισθηματική διαφήμιση για τα Χριστούγεννα, αξιοποιώντας -ως αναφορά έστω- τον πολυαγαπημένο της Santa Claus.

Τιμώντας τη μακρά παράδοσή του στις χριστουγεννιάτικες διαφημίσεις, το John Lewis υπενθυμίζει ότι η αγάπη είναι πολύτιμη όταν την προσφέρεις. Μπορεί το μήνυμα να είναι κάπως κλισέ (σ.σ. η κατηγορία είναι "seasonal campaigns", επομένως οι μεγάλες δόσεις από κλισέ είναι αναπόφευκτες!), αλλά η εναλλαγή μεταξύ διαφόρων μορφών animation και σκηνών με ηθοποιούς, καταφέρνει να προκαλέσει μία γλυκιά και κάπως νοσταλγική διάθεση. Εξαιρετικό το τραγούδι της Celeste (της οποίας τη φωνή, πολύ εκτιμώ!).  

Για την εταιρία Disney, κάθε μέρα είναι Χριστούγεννα. Και ίσως οι μόνοι που θα συμφωνήσουν μαζί της είναι οι Φιλιππινέζοι. Ο εορτασμός εκεί διαρκεί για τέσσερις-πέντε μήνες, ο στολισμός είναι εντυπωσιακός και τα Χριστούγεννα μετατρέπονται σε μία μακράς διαρκείας, απολύτως χορταστική εμπειρία. Μια γιαγιά και η εγγονή της από τις Φιλιππίνες γίνονται λοιπόν οι ιδανικές πρωταγωνίστριες για τη φετινή διαφήμιση της Disney, στην οποία όμως εντέλει την παράσταση κλέβει με έναν τρόπο, ο Μίκυ Μάους.

H Amazon είναι σίγουρα από τους μεγάλους κερδισμένους του 2020 με την πανδημία να εκτοξεύει τις διαδικτυακές πωλήσεις, τα κέρδη της εταιρίας, τη μετοχή της και την περιουσία του Jeff Bezos. Ακόμα και μέσα στη θλίψη της ματαίωσης, την ασφυξία της καραντίνας, την αγωνία της επιβίωσης, η ζωή συνεχίζεται. Το μήνυμα της διαφήμισης, παρακινητικό και συναισθηματικό, μιλάει για τη δύναμη που βρίσκουμε να αντιπαλεύουμε τις αντιξοότητες, να στέκουμε στα πόδια μας και να θριαμβεύουμε.   

Μέσα σε αυτή την ιδιότυπη συνθήκη που βιώνουμε, η ανθρώπινη επαφή έχει αποκτήσει άλλο νόημα και ειδικό συναισθηματικό βάρος. Η DocMorris υπενθυμίζει ότι οι άνθρωποι που αγαπάμε αποτελούν το κίνητρο να γινόμαστε καλύτεροι. Και ο παππούς της διαφήμισης καταφέρνει στα σίγουρα να αγγίξει τους πιο ευσυγκίνητους από εμάς.

Υπέροχη κινηματογράφηση, ενδιαφέρουσα η διασκευή του (πάντα ανεβαστικού) Singing in the Rain, εξαιρετική η χορογραφία αλλά και η εκτέλεσή της από τους τέσσερις πρωταγωνιστές. Η εταιρία Burberry γυρίζει μία από τις καλύτερες διαφημίσεις της χρονιάς. Ξεσηκωτική, αισιόδοξη, μαχητική και με ένα φινάλε απολύτως απελευθερωτικό. Και του χρόνου!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου